суббота, 9 февраля 2013 г.

речення за метою висловлювання категорія

0.8 Mb.Название страница2/5Дата09.03.2012Размер0.8 Mb.Тип ... Смотрите также:   2       тема, що охоплю вс його частини. Оскльки висловлювання створються з певною комункативною метою, то в ньому повинна бути й основна думка. Другою з основних вимог  змстовий зв'язок мж реченнями, а також хня послдовнсть у виклад змсту. Неодмнною умовою тексту   завершенсть: кнцевий його компонент мусить сигналзувати про те, що тема вичерпана. Якщо висловлювання позбавлене тематично цлсност (наприклад, мстить зайву для висвтлення теми нформацю), не вдзначаться повнотою висвтлення змсту, не спаяне диним авторським задумом, не  послдовним  завершеним, його не можна вважати текстом. До розгорнутих зв'язних висловлювань  ще одна вимога структурна органзаця. У межах загально теми можуть бути видлен  складов частини пдтеми або мкротеми, для висвтлення кожно з яких також необхдна певна кльксть речень. Таку тематичну групу речень називають складним синтаксичним цлим або надфразовою днстю. Часто серед речень, що входять до складного синтаксичного цлого,  таке, що виража основний змст уривка, а нш виконують допомжну роль доповнюють чи коментують сказане. Складне синтаксичне цле здебльшого видляться як окремий абзац. У цлому структура розгорнутого тексту ма такий вигляд: заголовок, зумовлений темою  основною думкою; вступна частина зачин; послдовно викладений змст пдтеми  мкротеми; завершальна частина кнцвка. У текст можуть переплтатися рзн комункативн функц (напр., функц повдомлення  впливу у художньому твор), але одна з них завжди  домнуючою  визнача стиль висловлювання. Тому ознакою добре побудованого тексту  також стильова цлснсть. ^ ПЛАН ¶ ТЕЗИ ТЕКСТУ Логчне розгортання змсту, повнота висвтлення теми, доступнсть викладу значною мрою залежать вд того, чи був у мовця план його висловлювання. Особливо помтно це у письмових текстах, наприклад, в учнвських творах. Якщо план був, виклад плавно переходить вд одного питання (псля повного висвтлення) до ншого, без пропускв необхдно нформац, без зайвих повторв одних  тих самих елементв змсту, з формулюванням належних висновкв. Якщо плану не було, виклад виходить непослдовним, хаотичним. Плани бувають прост  складн. У простому план окрем пункти позначають пдтеми частини теми всього тексту. У цьому випадку мамо просту нумерацю: 1; 2; 3. У складному план вс або деяк пункти включають пдпункти, як позначають бльш дрбн частини теми, частини пдтеми мкротеми. Можлива рубрикаця 1: а); б); 2: а); б); в); ... або 1: 1.1; 1.2; 1.3; 2: 2.1; 2.2 ...  т. д. Ще бльш розгорнутий план передбача видлення трьох композицйних компонентв вступу, основно частини (змст  деталзуться, як у простому або складному планах), висновкв. Для позначення цих компонентв використовуються римськ цифри ¶, II, III. Якщо сформулювати в мсткому, нформативно завершеному реченн думку кожно з частин тексту, одержимо його тези. ¶ план,  тези можна складати не тльки перед створенням тексту, але й за вже готовим текстом чи пд час слухання усного виступу лекц, доповд з метою подальшого вдтворення прочитаного або почутого. ^ ВИДИ ЗВ'ЯЗКУ М¶Ж СКЛАДОВИМИ ЧАСТИНАМИ ТЕКСТУ Ус складов частини тексту (речення  сполучення речень) пов'язан мж собою,  цим забезпечуться його змстова цлснсть. Види текстового зв'язку рзномантн. Послдовний зв'язок поляга в тому, що певний елемент попереднього речення  вдправним пунктом для наступного  вимага дальшого розгортання думки. Паралельний зв'язок це цлковита рвнозначнсть клькох окремих речень у складному синтаксичному цлому, як в сукупност створюють цлсну картину. Контактний це зв'язок мж реченнями чи групами речень, розташованих безпосередньо одне псля одного. Дистантний зв'язок здйснються на вдстан (наприклад, об'кт, що згадувався в першому абзац, знову ста предметом уваги в наступних абзацах, через певну кльксть речень ншого змсту). Дистантн зв'язки пронизують увесь текст, пов'язують заголовок, зачин  кнцвку. Перспективний зв'язок поляга в тому, що думка, висловлена в якомусь реченн, вимага подальшого розгортання. Ретроспективний зв'язок виявляться тод, коли якийсь фрагмен

тема, що охоплю вс його частини. Оскльки висловлювання створються з певною комункативною метою, то в ньому повинна бути й основна думка

Комментариев нет:

Отправить комментарий